Open Air Space Drawing series

“Rolling Space_ A Tale of an Eagle” was developed as Sun K. Kwak recalled the significant time of struggle and brought out Eagle drawing on paper from the past during the pandemic lock down and rolled the piece. Kwak recreated this 2D drawing by “rolling” it into 3D form as a symbolic action for wrapping up the obstacles as an artist. This concept originated from her traveling motif drawing project among Kwak's "Space Drawing" series that has traveled to different cities with a drawing motif and constantly evolved in response to each specific site using diverse materials in various approaches. The work started to travel in 2006 from Seoul (Korea) to Madrid (Spain) to New York (USA) to Taichung (Taiwan), and finally was back to Seoul (Korea). Rolling Space (2015), the final traveling piece of this project, was created in a rolled form of the motif drawing Space Take-out as a symbol of wrapping up the long journey. Expanding its dimension, the work became the inspiration for creating “A Tale of an Eagle”, Kwak's first Open-Air Space Drawing series made of polished stainless steel, is fabricated. Working remotely with a production team in Italy was a unique challenge that the artist faced during the pandemic as the fabrication required a thorough communication. As the rolled Space Drawing piece meets the new medium, polished stainless steel, “A Tale of an Eagle” expands into a new arena in an open-air setting and embodies( embracing) the surrounding nature and people together in the artwork through its reflection. Placed in a historical venue as San Clemente Palace Kempinski for Venice Biennale 2001.

work image “ Rolling Space_ A Tale of an Eagle”, 2021, polished stainless steel, urethane paint, 5.6ft W X 8.8ft H x 3ft D

 

도미후 “Wire Jacket” 이라는 작가의 고백적 퍼포먼스 직후 시작된“ Space Drawing( 공간 드로잉)” 시리즈는, 대량 생산되어 손쉽게 구입, 소모 되어지는 매스킹 테잎이라는 재료를 가지고 켭켭이 쌓여지는 선들과 시간으로 이루어지는, 공간에 제약없이 그려 나아가는 즉흥적 드로잉이다. 물리적인 것으로 시작한 자신으로부터의 자유 를 위한 ‘비움’의 과정과 화상적 현실로 공간을 탈바꿈하는 퍼포먼스적 드로잉작업 이다. 
반면에 first Open- air Space Drawing 은 공간드로잉이 말려 확장적 영역으로 나아가 열린공간에 놓여지는 또 하나의 선적인 드로잉의 형태이며, 연마된 스테인레스 라는 재료성이 가진 투영성을 통해 시시각각 변하는 자연과 주변을 반영하는 야외 공간 드로잉이다. 이 " Rolling Space_ A Tale of an Eagle” 은 2017년도 ‘폭풍의 눈 속으로 들어가 그 기압을 이용해 폭풍의 영역 위로 뚫고 올라가 비상하는 독수리’의 이야기를 듣고 추상화 한 드로잉을, 2020년도 시간이 멈추어진듯한 팬데믹 시기에 꺼내어 상징적 행위로써 그 드로잉을 말아 야외로 내보낸 것 이다. 처음 종이모형의 형태로 제작하여 이태리의 제작소와 형상화 시킨 작품으로 이는 말이형태로 공간을 새롭게 바라보는 시각 ,”Rolling Space”, 2015 의 컨셉과 재료의 투영성으로 주변공간까지 끌어들인 작업으로 현재 베니스 비엔날레의 공시 전시장소중 하나인 ‘생클라멘테 캠핀스키 궁’에 전시중이다.
“Rolling Space” 는"Space Drawing"시리즈의 일부 프로젝트로, 하나의 드로잉 모티프가 여행하며 각 장소의 특정적 요소에 반응하며 각기 다른 재료, 다른 형태로 자라나며 자리잡고 그 다음 장소를 여행하는, 나를 비롯한 수많은 현대인의 디아스포라적 삶을 반영하는 장소 특정적 작업이다. 이 드로잉 모티브 여행의 여정은 2006년 서울로부터 출발하여->마드리드, 스페인->뉴욕, 미국->테이청,대만->서울로 2015년에 돌아와 폴리비닐 컷 아웃으로 제작되어 다시 새로운 시공간으로 말려들어가는 모습의 조각적 드로잉의 형태로 그 긴 여정을 마치게 된다.
_ “Rolling Space” 2015 ,국립현대미술관 소장

Gaffer tape drawing series

“41 Rolls of Winding”

There was a time I packed masking tapes in a suitcase and traveled to various states in the United States, considering the exhibit spaces as  mobile studios and creating a series“ Space Drawing”, then leaving it as a documentary, and disposing the work after the exhibition. After years of the nomadic life, I was invited to a few residency programs in New York City and had a strong will to keep productive in a new time and the space. However, life in the studio is not always a series of flashing ideas and non-stop production and sometimes I felt a sense of helplessness. At this time I started a new drawing by using the straight-line tearing property of gaffer tape with the question 'what kind of image is in my subconscious and if I can draw it out and visualize?'  This work by rolling the tearing gaffer tape like drawing a line in the air has grown over time, came to me in a certain shape one day, and looked like an hourglass. I immediately wrapped tape around a panel and made the upper part of this work in the form of a flowing down shape. Finally the collaborative image between the unconscious and consciousness is completed by connecting the lower part drawn through unconscious rolling movement and the upper part produced by consciousness.

-from the artist note

work image: “41 Rolls of Winding”, 2008-2016, gaffer tape, wooden panel, varnish, top: 39H x 24W in/ bottom: 55H x 16W inch*collection of the Seoul Art Museum.  -from the artist's notes  

개퍼테잎을 이용한 " 조각적드로잉"  시리즈

메스킹테잎을 여행가방에 챙겨 미국의 여러 주를 오가며 전시공간을  작업실로 삼아 “공간 드로잉”을 한후 다큐멘트로 남기고, 전시후 폐기하는 작업을 진행 하던 시절이 있었다. 이후 뉴욕시의 레지던시 프로그램들에 초대되어 작업을 하게 되었고 수년간의 노마딕 생활후 새로운 시간과 공간에서 생산성을 유지하고자 하는 의지가 컸었다. 하지만 작업실 생활은 언제나 번뜩이는 아이디어로 쉴새 없이 작업이 이어지는 것은 아니므로 무력감을 느낄때가 있었는데 이때 ‘ 무의식 속엔 어떤 이미지가 있는 것이며 그것을  끌어내어 형상화 해볼 수 있다면 그것은 어떤 것일까?’ 라는 의문을 가지고 gaffer tape 의 직선으로 찢어지는 성질을 이용, 공기중에 선을 그리듯 말아가며 새로운 드로잉을 시작하였다. 일정 시간이 흐르며 자라간 이 작업은 어느날 어떤형상으로 내게 다가왔는데 마치 모레시계와 같은 모습이었고, 난 곧 파넬에 테잎을 감고 흘러내리는 형상으로 이 작업의 위부분을 제작하였다. 이에 무의식적 움직임을 통해 끌어낸 아래부분과 의식으로 제작한  위부분을 연결하여 완성하였고, 이로써 무의식과 의식간의 이미지를 오가며 만나지며 이뤄가는 “Sculptural Drawing” (조각적 드로잉) 시리즈 작업이 시작되었다.

- 작가노트중

* 작업 이미지 ”41 Rolls of Winding” *서울 시립미술관 소장

“Handsaw marks in 16 Beats” Kwak often use material such as masking tape, wire, and body as an extension of herself when she works. For years, Kwak collected tapes from local shops/hardware stores when traveling for site-specific space drawing work. As the collection grew, She worked with handsaw, laser, electric saw and the collected tapes as drawing materials and tools. As a result, the rhythmic drawing sound in 16 beats by the sawing tapes produced various marked   surfaces of the tapes and as installed in rhythmic juxtaposition, the shadow became a reflection of the city's skyline.   

work image: "Handsaw marks in 16 beats", 2015, masking tape, artist tape, gaffer tape, wooden bars, 6H x 144L x 4.25W inch

이 작업은 작가가 수년간  장소특정적 " Space Drawing"(공간드로잉) 작업을 위한 여행시 해당 지역의 철물점, 재료상등에서 테이프를 수집한 것을 후에 드로잉 재료로 선택, 톱, 레이저 등을 드로잉 도구로 삼아 작업을 시작했고 드로잉 재료로서의 톱이 만들어내는  리드미컬한 드로잉 사운드와 ( 제목에 이 소리의 박자를 반영) 이에따른 시각적 결과인 테이프의 표면은 다양하고 흥미로운 시각적 표면으로 나타나고 이를 리드미컬하게 병렬 배치하여 설치한 작업이다. 이 톱 드로잉의 그림자는 조명과 빛을 통해 도시의 실루엣을 반영하게 된다. 

"Accumulating Time"

" Drawing conceptual space allows Kwak to contemplate the limitations of confined environments such as the canvas and small interior walls, challenging viewers to discover their ability to imagine beyond the surface of what they see. As part of Sun's "Sculptural Drawing" series, <Accumulating Time> presents  seven veiled frames that further inspired the artist's interest in unconventional materials and found objects. The abandoned frames were found in her studio building throughout the years prior to the creation of the work. 

Made out of gaffer tape due to its forgiving and unwavering nature, the artist gradually draws and molds her forms by piling lines on top of one another, weaving them inside and outside the boundaries of the pictorial space, eventually shaping a sculptural form. Together the frames harmoniously speak to the rediscovery of unconventional materials and breaking the boundaries of the framework's traditional function."

work image “ Accumulating Time”, 2019, gaffer tape, found wooden and plastic frames, dimension variable

" Wire Drawing” is a series that leads Kwak to the first performance performed wearing “Wire Jacket”, wearable drawing and “Sewing Space” drawing installation.  Kwak took a part of the wire drawing installed in her previous New York studio and extended it as navigation as wire drawing lines in the exhibit space in Seoul, Skape Gallery, 2015. This is a visual result with metal wire built between Kwak's interest in invisible and visible space, performative aspects, marking time through repetitive labor and notion of spiritual communion.

work image: "Sewing Space", 2013, mixed media, 2015

 “공간 꿰메기” 는   공간드로잉’ 이전 시작된 철사를 이용한 드로잉 작업이다. wearable drawing ( 입을 수 있는 드로잉) 인 “Wire Jacket” ( 철사 자켓) 을 입고 드로잉을 몸에 프로젝팅한 첫 퍼포먼스이후 설치작업으로 이어진다. 보여지는 이미지는 뉴욕 스튜디오에 설치된 와이어 드로잉의 일부를 서울로 가져가 확장한 작업이다. 이는 철사라는 재료를 사용하여 보이는 또한 보이지않는 시공간안을 “ 꿰메는” 과정을 통한 재료 와 공간의 상관 관계 그리고 그 시간의 기록물이다.

Copyright © 2005-2022 Sun K. Kwak. All rights reserved 

“Wire Drawing” series

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